ρογκατσιάρικος οργανικό
Η μεγαλύτερη πεδιάδα της χώρας που περικλείεται από ψηλά και δασοσκέπαστα βουνά με κυρίαρχο τον Όλυμπο το ψηλότερο και ιστορικότερο βουνό του κόσμου καθώς ήταν κατοικία θεών.
Στην περιφέρεια της Θεσσαλίας επίσης ανήκουν και οι βόρειες Σποράδες καθώς και το ομορφότερο μέρος της χώρας κατά την άποψη μας,το Πήλιο.
Η Θεσσαλία ήταν η κοιτίδα του ανθρώπινου γένους κατά τους αρχαίους έλληνες. Στο Πήλιο ζούσαν οι Κένταυροι,..... επίσης η Θεσσαλία ήταν η πατρίδα του Αχιλλέα.
Τα μουσικά όργανα που υπήρχαν στην Θεσσαλία -όταν αυτά υπήρχαν- ήταν το βιολί και από τις αρχές του αιώνα το κλαρίνο , το λαούτο, το σαντούρι και το ντέφι με τα ζήλια δηλ. ο νταιρές. Βέβαια κατά τόπους υπήρχαν και άλλα όργανα που τα συναντάμε και σε άλλες περιοχές, όπως τα χάλκινα που είχε το Λιβάδι (βλάχοι) και η Τσαριτσάνη, ζουρνάδες, νταούλια, γκάιντες, κτλ. Εννοείται ότι προϋπήρχε όλων η φλογέρα.
Το ίδιο συμβαίνει και με την Θεσσαλία. Χαρακτηριστική είναι η φορεσιά που όλοι ξέρουμε, η καραγκούνα που αντιπροσωπεύει τα πεδινά της Θεσσαλίας, όπου υπάρχουν και ζουν καραγκούνηδες.
Όμως, κάθε χωριό σχεδόν έχει την δική του φορεσιά . Στην Ελασσόνα έχουμε φορεσιές από το Δρυμό που είναι το πιο κοντινό μέρος που διασωθήκαν ρούχα, την Κρανιά που έχουν το μπουρμπούλι, μια ιδιαιτερότητα στο μαντήλι, το Μικρό Ελευθεροχώρι, η ποταμιά(περιοχή κατά μήκος του Ελασσονίτη ποταμού νότια) έχει διαφορετική ενδυμασία, η Βερδικούσια και τα βλαχοχώρια, το Λιβάδι με την ξεχωριστή κυρατζήδικη στολή για τους άνδρες και το καιρούκι, ειδικό δέσιμο του μαντηλιού με μεγάλες καρφίτσες για τις γυναίκες. τα Καλύβια και ο Κοκκινοπηλός που εκεί οι φορεσιές μοιάζουν με των υπολοίπων βλάχων, με τα κουκάκια κτλ.
οι ονομασίες των χορών είναι υπερσύνδεσμοι
Ανδρικός και γυναικείος χορός που συναντάται και στην Ήπειρο. Είναι χορός «συγκαθιστός», και χορευόταν συνήθως στους γάμους, όταν οι συγγενείς συνόδευαν τη νύφη και το γαμπρό στην εκκλησία. Γι΄ αυτό και δεν έχει καθορισμένο σχήμα και διακρίνεται για την ελευθερία και τη μεγάλη ποικιλία των βημάτων του.
Μπεράτι βίντεο.
καραγκούνα βίντεο
Χορεύεται τη μέρα των Φώτων στην περιοχή Φαρσάλων στο Πεδινό Καρδίτσας και σε άλλες Θεσσαλικές περιοχές σαν τοπικό έθιμο. Ο Ρουγκατσιάρης είναι αυτός που χλευάζει τους γύρω του. Φορά προβιές, έχει πολλά κουδούνια στο λαιμό του. Αυτοί που ντύνονται μ΄αυτόν τον τρόπο σχηματίζουν μια παρέα, η οποία γυρίζει από γειτονιά σε γειτονιά χορεύοντας τον χορό με ανταπόδοση φιλέματα και κεράσματα
Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στην περιοχή της Αργιθέας των Αγράφων με τους άνδρες στην αρχή του κύκλου και ακολουθούν οι γυναίκες στο τέλος του κύκλου.Την ονομασία του ο χορός την πήρε μάλλον, γιατί οι χορευτές κλείνουν στο δεύτερο μέρος του χορού προς τα μέσα του κύκλου. Είναι χορός πασχαλιάτικος και χορεύεται την Κυριακή του Πάσχα το απόγευμα στην πλατεία του χωριού, όπου γίνεται μεγάλο γλέντι και σέρνουν πρώτα το χορό οι γεροντότεροι.
Η ΘΕΣΣΑΛΙΑ και ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
Εργασία που έγινε σε συνεργασία με την Χρόνη Σοφία (καθηγήτρια πληροφορικής) στα πλαίσια ερευνητικής εργασίας με την α' και β' τάξη του Λυκείου Δομένικου.
Εργασία που έγινε σε συνεργασία με την Χρόνη Σοφία (καθηγήτρια πληροφορικής) στα πλαίσια ερευνητικής εργασίας με την α' και β' τάξη του Λυκείου Δομένικου.
Γεωγραφικό διαμέρισμα στο κέντρο ακριβώς της Ελλάδας.

Όλυμπος
Πήλιο
Το κλίμα της Θεσσαλίας είναι γλυκό στα παράλια και ηπειρώτικο στο εσωτερικό.

Κένταυρος
Οι πρώτοι κάτοικοι της ήταν οι Πελασγοί στη συνέχεια στο πέρασμα των χρόνων πέρασαν πολλά φύλα απ΄ αυτή την εύφορη περιοχή, Μακεδόνες, Ρωμαίοι, Σλάβοι, Τούρκοι.
Αρχαίο Θέατρο Λάρισας
Στο νεότερο ελληνικό κράτος παρ’ όλο που οι κάτοικοί της παρουσιάζουν ετερογένεια ως προς την προέλευσή τους, βλαχόφωνοι, χασιώτες, σαρακατσαναίοι, καραγκούνηδες, μικρασιάτες, θρακιώτες, κατόρθωσαν να διατηρήσουν και να διαμορφώσουν μια κοινή διάλεκτο και παράδοση.
Οι Σαρακατσαναίοι οι γκαραγκούνηδες, οι χασιώτες, οι αργιθιώτες, βλάχοι επηρεασμένοι και από την Ήπειρο, χορεύουν κυρίως χορούς τετράσημους,στα δύο και στα τρία, τρίσημους, τσάμικους,επτάσημους,συρτούς- καλαματιανούς, δίσημους, μπεράτια αλλά και οκτάσημους, συγκαθιστούς. Τα τραγούδια τους έχουν να κάνουν με την ποιμενική ζωή και τα κατορθώματα των κλεφτών και είναι κατά βάση αργοί. Εξαίρεση αποτελούν οι χοροί του Πηλίου και των σποράδων που έχουν αιγαιοπελαγίτικες επιρροές, όπως φυσικά και οι χοροί των θρακιωτών και ποντίων που είναι πιο γρήγοροι και ζωηροί με διαφορετικά όργανα, ακούσματα και μέτρα.
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Φλογέρα
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΣΤΟΛΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Κάθε τόπος λοιπόν έχει την δική του φορεσιά ίσως και κάθε χωριό.

Καραγκούνα

Βλάχικη φορεσιά
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Μπεράτι βίντεο.
Χορεύεται στη Θεσσαλία και στην Ήπειρο από άνδρες και γυναίκες. Είναι ελεύθερος πηδηχτός χορός στον οποίο οι χορευτές εκτελούν πολλές στροφές. Χορεύεται με τα βήματα του Καλαματιανού, πάνω στα οποία γίνονται διάφορες φιγούρες.
Λύκειο Ελληνίδων Δράμας, χορός Καγκέλι
Λύκειο Ελληνίδων Δράμας, χορός Καγκέλι
Ένας από τους κυριότερους χορούς της Θεσσαλίας, που χορεύεται, όμως, και σε άλλες περιοχές. Το τραγούδι της καραγκούνας είναι μια αναφορά κι ένας θαυμασμός στην αρχοντική καραγκούνικη γυναικεία φορεσιά, η οποία μαζί μ΄ αυτή της σαρακατσάνας, αποτέλεσαν θέματα μελέτης και έρευνας.

Χορεύεται συνήθως ελεύθερα από άνδρες και γυναίκες και στη συνέχεια σχηματίζουν ζευγάρια. Η κίνηση των χεριών στους άνδρες είναι ελεύθερη, φέρνοντας πάντα μπροστά ίδιο χέρι και πόδι, ή έχουν τα χέρια τους πιασμένα στη μεσολαβή. Όταν γίνονται ζευγάρια, η γυναίκα βρίσκεται από την εσωτερική πλευρά του κύκλου. Οι χορευτές πιάνονται με τα χέρια λυγισμένα στο ύψος του κεφαλιού, ενώ τα εξωτερικά τους χέρια, αριστερό για τη γυναίκα και δεξί για τον άντρα, βρίσκονται στη μεσολαβή και ελεύθερα ψηλά αντίστοιχα. Το χορευτικό μοτίβο του χορού αποτελείται από δύο τεσσάρια, εκ των οποίων το πρώτο αρχίζει με το αριστερό και το δεύτερο από το δεξί.

Ο χορός αυτός κατά τον Δημ. Λουκάτο είναι ένας «ιδιάζων» τοπικός χορός του είδους των διπλών ή θηλυκωτών, που εκτελείται από άνδρες και γυναίκες μόνο κατά την Τρίτη του Πάσχα. Την ημέρα εκείνη η διασκέδαση είναι πιο ελεύθερη για άνδρες και γυναίκες. Ο εν λόγω χορός ονομάζεται «τάι τάι» πιθανώς από τις επαναλαμβανόμενες συλλαβές του «τ αϊνέβενε», λέξης που υπάρχει στο δεύτερο στίχο του τραγουδιού. Χορεύεται με γραφικότητα και μεγαλοπρέπεια, ενώ κάνει εντύπωση η εναλλαγή των ανδρικών και γυναικείων φωνών, οι οποίες διαδέχονται ομαδικά η μια την άλλη, πριν ακόμα τελειώσουν. Σημειώνεται ότι οι κάτοικοι του χωριού Αϊδονοχώρι, οι οποίοι χόρευαν το χορό, αρνούνταν να τον χορέψουν σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, ακόμα και σε γιορτή, διότι τον εκτελούσαν με λατρευτική αποκλειστικότητα μόνο τη βδομάδα του Πάσχα. Ο χορός αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος γίνονται έξι βήματα και στο δεύτερο μέρος, αφού ξαναγίνουν δύο κύκλοι, γίνονται οκτώ βήματα.
Ανδρικός και γυναικείος χορός που χορεύεται στην περιοχή του Τυρνάβου.
Είναι συγκαθιστός χορός. Χορεύεται ελεύθερα αντικριστά σε ζευγάρια ή και ελεύθερα στο χώρο. Τον συναντάμε να χορεύεται και σε κύκλο. Είναι μεικτός χορός. Συγκαθιστοί χοροί έχουν οι βλάχοι σε δυτ. Μακεδονία αλλά και στην Ήπειρο και στη Θράκη, αλλά διαφέρουν.
Ο ρυθμός του είναι δίσημος.
Ο ρυθμός του είναι δίσημος.
ΣΤΊΧΟΙ
Τασιά καλέ Τασιά γιατί τα σκάρτωσες
Γιατί είσαι πικραμένη βαρειά βαλαντωμένη
Γιατί καλέ γιατί μας κάνεις το βαρύ
Γιατί είσαι μαραμένη βαρειά βαλαντωμένη
ΠΕΡΑ ΣΤΟΝ ΠΕΡΑ ΜΑΧΑΛΑ
Χορός που χορεύεται στην περιοχή της Καρδίτσας. Χαρακτηρίζεται, όπως και οι περισσότεροι Θεσσαλικοί χοροί, από αργές και μεγαλοπρεπείς κινήσεις. Κατ΄ εξοχήν γυναικείος χορός, χορεύεται από τη νύφη σαν αποχαιρετιστήριος έξω από το σπίτι της πριν από τα στέφανα.
Χορός που χορεύεται στην περιοχή της Καρδίτσας. Χαρακτηρίζεται, όπως και οι περισσότεροι Θεσσαλικοί χοροί, από αργές και μεγαλοπρεπείς κινήσεις. Κατ΄ εξοχήν γυναικείος χορός, χορεύεται από τη νύφη σαν αποχαιρετιστήριος έξω από το σπίτι της πριν από τα στέφανα.
Χορός από τον Δρυμό Ελασσόνας σε τετράσημο ρυθμό. Ανήκει στην ενότητα των Λαζαριάτικων χορών που χορεύονταν από τις 9 Μαρτίου μέχρι την ημέρα του Λαζάρου.
Χορός από το Φύλλο Καρδίτσας χορεύεται το Πάσχα.
ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΙΝΑΣ
Σαμαρίνα
Ζαχαρούλα Χορός των Βλάχων της Σαμαρίνας
Παιδιά της Σαμαρίνας συρτός στα τρία, από την Σαμαρίνα.
Παιδιά της Σαμαρίνας
Παραδοσιακός χορός της Σαμαρίνας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου